Een tramrit van 30 senioren van de Koffieochtend in de Gele Tram.

Het is woensdag 17 oktober 2018. Prachtig herfstweer. Om 9.45 uur komen 30 senioren én hond Yarak naar Station Voorburg. Zij arriveren per auto, bus of fiets. Andere woensdagen gaan ze naar de Koffieochtend in wijkgebouw De Boot van de Wijkvereniging Damsigt. Maar vandaag gaan ze met de oude Gele Tram HTM58, gebouwd in 1923, heen en weer van Voorburg naar Scheveningen. Tram HTM58 is niet veel ouder dan de gemiddelde leeftijd van z’n passagiers vandaag!

Het wordt een prachtige rit. Oude tijden herleven. Allereerst door de tram zelf: het geverniste houten interieur, de koperen hendeltjes om de bovenraampjes te openen, bordjes als ‘Verboden te Spuwen’, lampjes in keramische fittingen, het geschommel van de wagon, het schurende geluid van de wielen, de fluit bij weggaan en het getingel van de conducteur als het weer veilig is om op te trekken.

Oude tijden herleven ook bij het rijden door de oude binnenstad van Den Haag richting Scheveningen: naast al die nieuwe gebouwen, zijn er ook vele oude herkenningspunten. Straten waar de passagiers uit Damsigt gewoond of gewerkt hebben, waar familie woonde, waar gespeeld en gefietst is. Het is voor velen lang geleden dat ze voorbij de binnenstad, in het Statenkwartier of in Scheveningen zijn geweest. Herinneringen komen boven.

De tram rijdt zo ongeveer over alle tramsporen tussen Voorburg en Scheveningen. Vele bochten (met een soort spiegelei-bord om andere weggebruikers te waarschuwen dat we naar rechts of links zullen afslaan) door Rijswijk, Stationsbuurt, Centrum, Zeeheldenbuurt, Statenkwartier, Scheveningen, Schilderswijk, Laak en Spoorwijk. Bij het Tournooiveld moet de tram even stoppen omdat hoog bezoek, in limousines en begeleid door motoragenten, eerst moet passeren.

In Scheveningen wordt voor een groepsfoto gemaakt. Na 2 uur ‘trammen’ is de Gele Tram weer terug bij Voorburg Station.

De tram stopt precies bij ‘Stuut’ waar lekkere broodjes klaar staan; ieder is ook toe aan koffie (en thee). Het gezelschap past precies in de lunchruimte.

Veel dank aan de enthousiaste vrijwilligers van de Tramweg Stichting die er in geslaagd zijn om een paar Gele en Blauwe Trams van bijna 100 jaar oud rijdend te maken en te houden.

Een applaus, met instemmend geblaf van Yarak, voor de Stichting Wera die deze gezamenlijke tramrit en lunch mogelijk heeft gemaakt. Een prachtige ochtend die oude tijden heeft doen herleven. Hulde.