De feestdagen komen er weer aan! Gezellig!

Voor veel mensen een gevoel van weerstand voor alle lekkere dingen die er in die tijd te eten is. Dan nog maar niet gesproken over de etentjes bij familie en vrienden tijdens de Eerste en Tweede Kerstdag. De neiging om teveel te willen eten mondt vaak uit een vol gevoel na de diners en het idee hebben kilo’s aan te zijn gekomen door die “stomme” Kerstdagen. Die vele kilo’s aankomen heb je niet opgespaard tijdens deze dagen… die heb je het hele jaar door opgespaard.

Wat zou het fijn zijn wanneer je zonder schuldgevoel die fijne dagen doorkomt. Dat kan/had gekund.

Een levenslang gezond gewicht heeft niets te maken met diëten. Een gezond gewicht en een fit lichaam heeft met een gezonde levensstijl te maken. Het hele jaar door. Vaak wordt gedacht dat je dan van alles moet en niets meer mag. Het fijne van een gezonde levensstijl het hele jaar door is dat dit relatief makkelijk is. Bovendien gaat je lichaam zich anders gedragen en andere voeding vragen. Nog niet eens gesproken over minder vragen. Hoe vroeger in je leven je hier mee begint hoe beter.

Spreekt dit je aan? Wil je dit echt?

Dan zijn hier de voornaamste tips.

• Leer naar je lichaam te luisteren. Heb ik echt honger? Of ga ik eten uit gewoonte? Heb ik nog steeds honger? Of ga ik door met eten uit gewoonte? Heb je trek? Eet meteen en stel het niet uit maar voed je lijf met energiebronnen als (langzame) koolhydraten, eiwitten en vetten.

• Respecteer je emoties. Je emoties respecteren kun je zonder deze te koppelen aan jezelf vol proppen met eten. Vraag jezelf af waar de minder leuke emotie vandaan komt. En bedenk een alternatief voor het vol proppen met eten door iets dat je op de langere duur een fijn gevoel oplevert in plaats van een spijt gevoel.

• Geloof niet in diëten.

• Word vrienden met voedsel en vergeet die negatieve kijk op bepaalde “slechte” voedingsmiddelen. Gooi die lijst van verboden voedingsmiddelen overboord.

• Heb je lijf lief. Iedere bouw is anders. Verzorg het goed en maak er iets leuks van.

Deze vijf tips zijn het uitgangspunt om een andere levensstijl aan te leren. Leer ze aan, hou ze bij je, neem ze overal mee naartoe. De volgende stap is om iets meer kennis op te doen over het menselijk lichaam, hoe deze werkt en is opgebouwd. Dit hoeft niet diepgaand te zijn maar gewoon de basis. Een idee zou zijn om een dagje Corpus in Oegstgeest te bezoeken. En de laatste stap is basis kennis op te doen van wat (echte) voeding is. Nee, geen hypes op Social Media gaan volgen, maar zoek informatie op via bijvoorbeeld Het Voedingscentrum.

Helaas is het te kort dag om je dit allemaal voor de komende feestdagen eigen te maken. Maar start je hier zo snel mogelijk mee dan heb je er in 2020 en later en later en later heel veel plezier van! Vraag jezelf af: Voelt het wel goed om met een opgeblazen gevoel van tafel te gaan tijdens deze kerst. Is het niet fijner om er lekker van te genieten maar te stoppen voordat je verzadigd of oververzadigd bent?