Mantelzorg – we krijgen er steeds meer mee te maken. En zorgen voor een partner, familielid, vriend of vriendin met een zorgbehoefte kan bijzonder intensief en veeleisend zijn. Als mantelzorger krijg je dagelijks te maken met allerlei praktische en emotionele vragen.

Mantelzorgers Ontmoeten Mantelzorgers
Vanuit de praktijk blijkt dat er onder mantelzorgers behoefte is om andere mantelzorgers te ontmoeten, van elkaar te leren en ervaringen uit te wisselen. Mantelzorgers Ontmoeten Mantelzorgers (MOM) is een initiatief van Woej, WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) en Florence. Doel van dit initiatief is het samenbrengen en ondersteunen van mantelzorgers in Leidschendam – Voorburg en het delen
van kennis.

Het mantelzorgcafé is iedere vierde dinsdagavond in wijkgebouw De Boot. Inloop om 19 uur en start 19.30 tot 21.00.

Aanmelden is niet nodig. Wil je meer informatie? Stuur een berichtje aan secretaris@wijkverenigingdamsigt.nl voor een uitgebreide folder.

Thema’s
27 september: Hulp en/of ondersteuning
Bij welke organisaties kunt u terecht voor informatie en ondersteuning in uw mantelzorgsituatie? Er zijn folders aanwezig en er is ruimte om met elkaar in gesprek te gaan, ervaringen uit te wisselen

25 oktober: Mentorschap en bewindvoering
Wordt het steeds moeilijker of teveel om financiële zaken te regelen of belangrijke beslissingen te nemen? Wat is wilsbekwaamheid en wie stelt dit vast? Kan mentorschap of bewindvoering een uitkomst zijn? Vanavond uitleg over deze onderwerpen.

22 november: Mantelzorg en werk
Voor iemand zorgen kan intensief en tijdrovend zijn. Zeker in combinatie met werk. Vanavond gaan we hierover met elkaar in gesprek en worden er tips en ervaringen uitgewisseld.

24 januari: Ontspannen, hoe doe je dat?
Om de zorg voor een ander zo lang mogelijk vol te houden is ontspanning van tijd tot tijd belangrijk. Maar hoe doe je dat? Vanavond gaan we hiermee met elkaar aan de slag.

28 februari: Wat als het thuis niet meer gaat?
Er kan een moment aanbreken dat de situatie thuis niet meer houdbaar is. Wat moet er dan geregeld worden en hoe doet u dat? Een gastspreker komt hier meer over vertellen.

28 maart: Hoe blijf ik in balans?
Vind je het soms lastig alle ballen in de lucht te houden? Hoe geef je tijdig je grenzen aan om te voorkomen dat het teveel gaat worden?

25 april: Omgaan met verlies
Een geestelijk verzorger gaat vanavond met ons in gesprek over verlies. Bij verlies denken we vaak aan een overlijden, maar het is breder dan dat. Een vorm van verlies is bijvoorbeeld ook afnemende gezondheid en vitaliteit van degene voor wie je zorgt. Je wordt door ziekte en /of beperking gedwongen om het beeld van de toekomst die je voor ogen had, los te laten en anders in te vullen.

23 mei: Walk en talk
Als het weer het toelaat gaan we vanavond met elkaar (eventueel o.b.v. een gids) wandelen. Een avondje voor jezelf om het hoofd leeg te
maken. Bij slecht weer wordt het een verrassing.

27 juni: Verrassingsavond, afsluiten seizoen
Vanavond sluiten we het seizoen met elkaar af, hoe…..dat houden we nog even als verrassing.