Wandelend of fietsend actief voor een leefbare wijk

Elf teams van in totaal zo’n 150 vrijwilligers lopen en fietsen met grote regelmaat in blauwe Buurtpreventiehesjes door de wijken van Leidschendam-Voorburg om de leefbaarheid en veiligheid te handhaven en waar mogelijk te verbeteren.

Eén van die teams is het Buurtpreventieteam (BPT) Damsigt. Het team is al sinds 2015 actief en bestaat uit circa 30 leden. De algehele coördinatie wordt uitgevoerd door Wim Geerling en Gert Jan van Steenbrugge. Sinds een jaar heeft Fred Couzy zich bij dit tweetal gevoegd om de pittige taak van het opstellen van het rooster op zich te nemen. Elk kwartaal wordt dit rooster aangepast aan de wensen en mogelijkheden van de leden. Als lid kan je aangeven wanneer je wel of niet een ronde kan meedraaien. Gemiddeld word je één keer per maand ingeroosterd. Op deze wijze krijgen we wekelijks twee- tot driemaal een team van 3 personen op de been dat een ronde door de wijk loopt of fietst.

In wisselende samenstelling gaan de buurtpreventen door onze wijk. Start- en eindpunt is altijd wijkcentrum de Boot, de thuisbasis van het BPT Damsigt. Voordat een team aan een ronde begint, meldt het team die telefonisch bij de meldkamer van de politie. Dan horen we ook of er bijzonderheden zijn. Afgelopen zomer bijvoorbeeld bleken er veel bakfietsen te worden gestolen en attendeerden we bewoners erop die fietsen extra goed op slot te zetten.

Ondanks dat wij in een relatief rustige en veilige wijk wonen, komen ook inbraken en autodiefstal voor in onze wijk. Het gaat echter ook regelmatig over losliggende stoeptegels, afval naast containers en in vergeten hoekjes, overhangend groen, defecte straatlantaarns en verdachte auto’s. Het BPT is echter geen burgerwacht op boevenjacht. Kortom, het signaleert en rapporteert zaken op het gebied van schade, netheid en veiligheid.

Afhankelijk van de aard van de situatie wordt die gemeld bij de politie en/of besproken in het buurtpreventie-overleg. Vanuit dat overleg worden zo nodig voorstellen gemaakt die vervolgens worden besproken met de politie, brandweer of gemeente. De meldingen worden zo snel mogelijk opgepakt. Buurtpreventie heeft daarmee een zichtbaar effect in onze wijk.

Nieuwe leden
Versterking is altijd zeer welkom. Wat jongere aanwas zou fijn zijn. Een beschikbaarheid van twee uurtjes per maand is al genoeg.
Onze wijk ligt tussen het spoor van de RandstadRail en de Bachlaan en tussen de Noordsingel en de Vliet/de Nieuwe Havenstraat.
Meedoen of meer info? Mail dan naar BPT Damsigt (bptdamsigt@gmail.com) of informeer bij de coördinatoren.